Ekodebata nr 12. Strategia Rozwoju Krakowa.
W debacie wziął udział Tadeusz Trzmiel, Pierwszy Zastępca Prezy- denta Miasta Krakowa ds. Inwestycji Miejskich. W jej trakcie Rafał Kul- czycki Dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta UMK przedstawił zagadnienia z zakresu kształtowania środowiska w Strategii Rozwoju Krakowa:
TU CHCĘ ŻYĆ – Kraków 2030.
WYBRANE WYZWANIA ROZWOJOWE Z ZAKRESU KSZTAŁ- TOWANIA ŚRODOWISKA
- Poprawa jakości środowiska przyrodniczego, w tym przede wszyst- kim powietrza.
- Poprawa ładu przestrzennego; podniesienie jakości i estetyki prze- strzeni publicznych, poddawanych silnej presji procesów inwestycyjnych; potrzeba równoważenia rozwoju Miasta tak, by było spójne i funkcjonują- ce jako jeden
- Niekontrolowana suburbanizacja w Krakowskim Obszarze Metro- politalnym.
- Oczekiwania ludzi młodych związane z nowym miejskim stylem życia.
- Zbyt wysoki udział samochodów indywidualnych w systemie trans- portowym Miasta i Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego; potrzeba radykalnego zwiększenia mobilności przestrzennej m.in. poprzez rozwój transportu zbiorowego.
- Uczynienie Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego bardziej zin- tegrowanym, zwartym terytorium, co pozwoli na jego lepsze powiązanie i wykorzystanie potencjałów, a w konsekwencji zwiększenie konkurencyj- ności Krakowa i całego
PLAN STRATEGICZNY
Wizja: Kraków – nowoczesną metropolią tętniącą kulturą, otwartą, bo- gatą, bezpieczną i przyjazną, dumna z historycznego dziedzictwa, współ- tworzona przez mieszkańców.
Misja: Misją Krakowa jest tworzenie inteligentnej metropolii, za- pewniającej wysoką jakość życia, budowanie kreatywnej gospodarki, kształtowanie środowiska przestrzennego, poszanowanie środowiska przyrodniczego oraz rozwój potencjału kulturowego, poprzez współ- pracę podmiotów różnych sektorów oraz partnerskie współdziałanie mieszkańców.
CELE STRATEGICZNE
- Kraków – otwartą i harmonijną metropolią o znaczeniu międzynaro- dowym w sferach: innowacji, nauki, gospodarki i
- Kraków – miasto rozwijające gospodarkę opartą na
- Kraków – kreatywna i korzystająca z potencjału kulturowego no- woczesna
- Kraków – miasto przyjazne do życia.
- Silna wspólnota samorządowa mieszkańców
- Kraków – nowocześnie zarządzana
OBSZAR IV: Jakość życia
CEL STRATEGICZNY IV: Kraków – miasto przyjazne do życia Realizacja celu ukierunkowana jest na:
- Zapewnienie bezpieczeństwa, komfortu i wysokiej jakości życia mieszkańców
- Udostępnienie nowych przestrzeni publicznych, rozumianych jako miejsca spotkań, aktywności, integracji społecznej, wymiany poglądów oraz dialogu,
- Poprawę standardów jakości środowiska i zrewitalizowanie prze- strzeni
- Zapewnienie powszechnego dostępu do usług publicznych.
- Rozwijanie przyjaznego, ekologicznego i efektywnego systemu transportowego, z uprzywilejowaniem transportu zbiorowego.
- Promowanie w Krakowie zdrowego stylu życia.
CEL OPERACYJNY IV.1: Powszechnie dostępna, wysokiej jakości przestrzeń publiczna.
CEL OPERACYJNY IV.2: Zrewitalizowane obszary miejskie. CEL OPERACYJNY IV.3: Zrównoważone Środowisko.
CEL OPERACYJNY IV.4: Przyjazny mieszkańcom, efektywny i eko- logiczny system transportowy.
CEL OPERACYJNY IV.5: Wysoki poziom bezpieczeństwa w Krako- wie.
CEL OPERACYJNY IV.1: Powszechnie dostępna, wysokiej jakości przestrzeń publiczna
Realizacja celu ukierunkowana jest na wykreowanie powszechnie do- stępnych przestrzeni publicznych, w których kreatywnie łączona będzie tradycja i nowoczesność, place, ulice i parki staną się atrakcyjnymi miej- scami spotkań i aktywności mieszkańców, a wysokiej jakości publiczne tereny zielone będą równomiernie dostępne w skali miasta.
Działania kluczowe
- Wzmacnianie systemowych działań, w efekcie których wzrośnie dbałość o krajobraz miasta, jego piękno, ład przestrzenny, estetykę i wa- lory
- Skuteczne zwalczanie nielegalnych reklam i
- Przywracanie przestrzeni publicznych mieszkańcom poprzez ograni- czenie dostępu samochodów osobowych do centrum miasta w zamian roz- wijając efektywny i przyjazny środowisku system transportu
- Kształtowanie ulic, szczególnie w centrum miasta i wewnątrz osiedli, jako przestrzeni publicznych (odwołując się do koncepcji „ulic
- ogrodów”), poprzez uspokajanie ruchu, wprowadzanie pasów zieleni, znoszenie rozgraniczenia na chodnik i jezdnię oraz równoważenie ruchu pieszego, rowerowego i
- Pozyskanie nowych terenów dla przestrzeni publicznych, tworząc ich zintegrowaną sieć. Tworzenie w każdej dzielnicy funkcjonalnych cen- trów lokalnej tożsamości, obejmujących in. Kluby Rodzica i Centra Ak- tywności Seniorów.
- Przeciwdziałanie nadmiernej komercjalizacji przestrzeni publicz- nych; stymulowanie na tych terenach – szczególnie placach, powstawania atrakcyjnych miejsc spotkań, wypoczynku i rekreacji, dostępnych nie tyl- ko dla użytkowników obiektów komercyjnych.
- Zrewitalizowanie istniejących terenów zieleni oraz zwiększenie po- wierzchni nowych terenów dla rekreacji w obszarze
- Łączenie rozproszonych elementów zieleni w zintegrowany
- Tworzenie i ochrona parków
- Projektowanie zielonych przestrzeni w otoczeniu zabudowy miej- skiej oraz wewnątrz osiedli i w centrum miasta („parki kieszonkowe”, po- dwórka, skwery).
- Przeciwdziałanie tworzeniu barier architektonicznych w przestrzeni publicznej, wykluczających osoby z niepełnosprawnością ruchową.
- Stosowanie zasad zapobiegania przestępczości przez kształtowanie bezpiecznych przestrzeni.
Polityki:
- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzen- nego Miasta
- Zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic re- klamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń (planowane).
- Kierunki Rozwoju i Zarządzania Terenami Zieleni w
- Polityka gospodarowania mieniem gminy (nowa).
Wybrane programy strategiczne:
- Miejski Program Rewitalizacji
- Program rehabilitacji zabudowy blokowej na terenie Gminy Miej- skiej Kraków (planowany).
Wybrane projekty strategiczne:
- Zorganizowanie parków kulturowych: Stara Nowa Huta, Stare Pod- górze z Krzemionkami, Kazimierz – Stradom z Bulwarami Wisły.
- Utworzenie parków rzecznych, w tym w pierwszej kolejności na odcinkach rzek: Wisły, Drwinki, Dłubni, Wilgi, Sudół Dominikański, Bia- łuchy.
- Realizacji koncepcji „ulic – ogrodów”, w tym w pierwszej kolejności ulic: Krupnicza, Mostowa, Bożego Ciała, Meiselsa, Lipowa, Trynitarska, Plac Słowiański, Plac
CEL OPERACYJNY IV.2: Zrewitalizowane obszary miejskie.
Realizacja celu skoncentrowana jest na podjęciu – przy aktywnym udziale mieszkańców Krakowa – kompleksowych działań ukierun- kowanych na ograniczenie nierówności w warunkach życia miesz- kańców, poprawę dostępu do możliwości jakie stwarza miasto, po- przez:
- Poprawę jakości życia.
- Ożywienie przestrzeni
- Wzrost aktywności gospodarczej.
- Pobudzenie aktywności społecznej i obywatelskiej. Wybrane działania kluczowe:
- Dostosowywanie otoczenia osiedli i terenów mieszkaniowych do po- trzeb rodzin z dziećmi oraz osób
- Dążenie do harmonizacji struktury funkcjonalnej i przestrzennej te- renów mieszkaniowych.
Wybrane polityki:
- Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzen- nego Miasta
- Kierunki Rozwoju i Zarządzania Terenami Zieleni w Krakowie. Wybrane Programy strategiczne:
- Miejski Program Rewitalizacji
- Program rehabilitacji zabudowy blokowej na terenie Gminy Miej- skiej Kraków (planowany).
- Program Rozwoju Dzielnic (planowany).
- Wieloletni program współpracy Gminy Miejskiej Kraków z organi- zacjami pozarządowymi.
Wybrane projekty strategiczne:
- Park Zabłocie – „Stacja Wisła”.
- Rewitalizacja terenów przy moście Kotlarskim – Bulwar
- Budowa „Mariny Krakowskiej”.
- Rewitalizacja placów: Wolnica, Nowego i św.
- Przebudowa przestrzeni ul. Sławkowskiej.
- Przywrócenie funkcji publicznych zdegradowanym terenom wokół Nowohuckiego Centrum
- Rewitalizacja wnętrz kwartałów zabudowy w Nowej Huty projekt
„Spotkajmy się na podwórku”.
- Realizacja koncepcji „ulic – ogrodów”, w tym w pierwszej kolej- ności ulic: Krupnicza, Mostowa, Bożego Ciała, Meiselsa, Lipowa, Try- nitarska, Plac Słowiański, Plac
CEL OPERACYJNY IV.3: Zrównoważone Środowisko
Realizacja celu ukierunkowana jest na doprowadzenie do standardów wysokiej jakości środowiska naturalnego, ze szczególnym uwzględ- nieniem poprawy jakości powietrza, ograniczenia poziomu hałasu oraz ograniczenia emisji pól elektromagnetycznych.
Działania kluczowe (cz.1):
- Ograniczenie niskiej emisji poprzez likwidację wszystkich pieców węglowych, z równoczesną kontynuacją programu osłonowego oraz zin- tensyfikowanie współpracy Krakowa z otaczającymi gminami i samo- rządem województwa na rzecz ograniczenia emisji napływowych.
- Zmniejszenie emisji komunikacyjnej poprzez zwiększanie udziału w ruchu transportu zbiorowego i innych ekologicznych form mobilności, szczególnie rowerów, oraz radykalne ograniczenie ruchu samochodów w centrum
- Ograniczenie emisji hałasu poprzez wprowadzanie wyciszonych torowisk tramwajowych, zakup nowoczesnego taboru tramwajowego i autobusowego (w tym elektrycznego), stosowanie nawierzchni drogo- wych o ograniczonej emisji hałasu, ograniczanie dopuszczalnej pręd- kości ruchu samochodów i stosowanie ekranów akustycznych tylko w przypadku braku
- Ograniczenie emisji pól elektromagnetycznych (PEM) do środowi- ska poprzez preferowanie niekonfliktowych lokalizacji źródeł emisji pól
- Efektywne gospodarowanie odpadami komunalnymi, aby do 50% odpadów (papieru, metalu, tworzyw sztucznych, szkła) podlegało po- nownemu
- Modernizowanie i rozbudowa infrastruktury
- Niemal dwukrotne zwiększenie powierzchni lasów w obszarze miasta.
- Stosowanie zasady zielonych zamówień publicznych przy pla- nowaniu inwestycji i zakupów.
- Edukowanie i promowanie postaw proekologicznych. Polityki:
- Kierunki Rozwoju i Zarządzania Terenami Zieleni w Krakowie Programy strategiczne:
- Program Ochrony Środowiska dla miasta
- Program Ograniczania Niskiej Emisji dla miasta
- Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Miejskiej Kraków.
- Program Ochrony Powietrza dla Województwa Małopolskiego.
- Program Ochrony Środowiska przed Hałasem.
- Powiatowy program zwiększenia lesistości miasta Krakowa (pla- nowany).
- Program Ochrony Środowiska przed Promieniowaniem Elektroma- gnetycznym (planowany).
Projekty strategiczne:
- Systemowa zmiana systemu ogrzewania opartego na paliwie sta- łym.
- Rozbudowa sieci ciepłowniczej w centrum miasta, w tym doprowa- dzenie ciepła do Starego Miasta i
- Poprawa efektywności energetycznej gminnych budynków uży- teczności publicznej (termomodernizacja, zarządzanie energią, wyko- rzystanie energii odnawialnej).
- Rozbudowa i modernizacja systemu odwodnienia
CEL OPERACYJNY IV.4: Przyjazny mieszkańcom, efektywny i eko- logiczny system transportowy
Realizacja celu ukierunkowana jest na:
- Uprzywilejowanie komunikacji zbiorowej w ruchu miejskim, także zapewnienie jej wysokiej dostępności i częstotliwości.
- Zwiększenie udziału ekologicznych form mobilności: publicznego transportu zbiorowego, ruchu pieszego i
- Ograniczenie lub eliminację indywidualnego ruchu samochodowe- go w mieście, szczególnie ruchu tranzytowego w śródmieściu.
- Integrację różnych form
- Poprawę bezpieczeństwa, szczególnie w odniesieniu do niechro- nionych uczestników
Działania kluczowe:
- Wprowadzenie zdecydowanego uprzywilejowania komunikacji zbio- rowej w ruchu miejskim oraz lepszej dostępności i odpowiedniej często- tliwości kursów.
- Integracja systemów transportowych z przyznaniem priorytetu dla transportu
- Adaptacja istniejących linii kolejowych dla potrzeb ruchu pasażer- skiego, wprowadzenie szybkich, regularnych połączeń o dużej częstotli- wości w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), docelowo co 20
- Integracja biletów wszystkich środków transportu, w tym transportu kolejowego.
- Podejmowanie działań na rzecz miasta przyjaznego pieszym, w tym poprzez obniżanie lub likwidację krawężników, uwalnianie chodników od parkujących samochodów, wyłączanie sygnalizacji świetlnej, oświetlanie ciągów pieszych i stosowanie elementów małej
- Rozwijanie infrastruktury rowerowej, obejmującej także parkingi dla rowerów, w tym parkingi
- Wprowadzenie ograniczenia prędkości ruchu w obrębie II obwodni- cy, w tym strefy „tempo 30 km/h” (obszary o dużym ruchu pieszych oraz na osiedlach mieszkaniowych).
- Ograniczenie międzydzielnicowego tranzytowego ruchu samocho- dowego wewnątrz III
- Podjęcie działań na rzecz uznania terenów wewnątrz II obwodnicy za obszar o obniżonej emisji komunikacyjnej.
- Promowanie modelu współdzielenia (współużytkowania) samocho- dów i rowerów oraz wprowadzanie rozwiązań komunikacyjnych dla osób o obniżonej mobilności (osoby z niepełnosprawnością, starsze, z dziećmi).
- Wyznaczenie wydzielonych pasów ruchu przeznaczonych dla au- tobusów (bus pasy) w celu zwiększania niezawodności transportu zbioro- wego.
Polityki:
- Polityka Transportowa dla Miasta Krakowa Programy strategiczne:
- Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Miejskiej Kraków oraz gmin sąsiadujących.
- Program Budowy Dróg dla Rowerów.
- Program Obsługi Parkingowej dla Miasta
- Program rozwoju infrastruktury transportowej
Projekty strategiczne:
- Budowa nowych linii tramwajowych, w tym budowa kolejnych etapów Krakowskiego Szybkiego
- Ukończenie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA).
- Budowa i rozbudowa głównych węzłów przesiadkowych, w tym: Kra- kowskie Centrum Komunikacyjne, Grzegórzki, Bronowice, Swoszowice/Bo- rek Fałęcki, Bonarka, Piastów.
- Budowa przystanków kolejowych, w tym: Żabiniec, Prądnicka, Prądnik Czerwony, Piastów, Prądnik Biały, Lubocza, Złocień, Grębałów, Jagiełły, Kliny, Opatkowice, Swoszowice.
- Budowa brakujących fragmentów III obwodnicy, w tym: Trasy Łagiew- nickiej, Trasy Pychowickiej, Trasy Zwierzynieckiej oraz brakujących elemen- tów łączących III i IV obwodnicę Krakowa, w tym: ul. Okulickiego, Koc- myrzowska, ul. Igołomska, al. 29 Listopada, ul. Wolbromska, ul. gen. Wittek, ul. Humboldta, ul. Bunscha.
- Budowa parkingów w systemie Parkuj i Jedź (P&R)
- Inwestycje realizujące koncepcję miasta przyjaznego pieszym, w tym in. Plac Nowy, ul. Krupnicza, ul. Lipowa, al. Róż.
- Działania na rzecz przygotowania realizacji systemu szybkiego, bezko- lizyjnego transportu szynowego o parametrach
CEL OPERACYJNY IV.5: Wysoki poziom bezpieczeństwa w Krako- wie.
Realizacja celu ukierunkowana jest na poprawę bezpieczeństwa i wzrost poziomu poczucia bezpieczeństwa w Krakowie, w tym:
- Zabezpieczanie miasta i jego mieszkańców przed skutkami klęsk ży- wiołowych, awarii infrastruktury krytycznej, katastrof technicznych oraz aktów terroryzmu.
- Zabezpieczanie miasta i jego mieszkańców przed skutkami nieko- rzystnych zmian klimatycznych.
Wybrane Działania kluczowe:
- Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w przestrzeniach
- Usprawnienie zarządzania
- Podjęcie działań adaptacyjnych do zachodzących zmian klimatycz- nych, zagrożeń wynikających z ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak gwałtowne deszcze, wiatry, burze, susze, fale upałów i zimna, miejskie wyspy ciepła.
Wybrane Programy strategiczne:
- Lokalny plan ograniczania skutków powodzi i profilaktyki powodzio- wej dla
- Krakowski Program Małej Retencji Wód
- Plan adaptacji do zmian klimatu dla miasta Krakowa (planowany). Wybrane Projekty strategiczne:
- Organizacja Centrum Bezpieczeństwa i Monitoringu Miasta w Krakowie