Apel do Prezydenta Miasta Krakowa. Ekolodzy popierają zmiany w komunikacji miasta.
![](https://pke-krakow.pl/wp-content/uploads/2020/05/krakow1-1024x601.jpg)
Prof. Jacek Majchrowski
Prezydent Miasta Krakowa
Szanowny Panie Prezydencie!
Od wielu lat eksperci zajmujący się bezpieczeństwem ruchu drogowego (BRD) alarmują wskazując na wielką liczbę zabitych pieszych na przejściach dla pieszych. Należymy w krajach Unii Europejskiej do niechlubnej czołówki pod tym względem. Jest zrozumiałe, że Unia Europejska naciska na nas abyśmy poprawili te niekorzystne statystyki. Według ostatnich danych w Polsce na przejściach dla pieszych wydarzyło się 3 696 wypadków w wyniku których śmierć poniosło 250 pieszych a 3 646 obciążono kalectwem. Ponad 90% wypadków z udziałem pieszych ma miejsce w obszarach zurbanizowanych. Eksperci od lat apelują o poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przez zmiany legislacyjne a przede wszystkim o lepsze rozwiązania w zakresie BRD. Kolejne wersje polityki transportowej państwa a szczególnie Narodowego Programu BRD wskazują na konieczność podjęcia konkretnych działań.
Takie konkretne działania podjęły ostatnio władze odpowiedzialne za politykę transportu i komunikacji w Krakowie odpowiadając praktycznie na niekorzystne zachowania zmotoryzowanych uczestników ruchu. PKE zawsze popierał i nadal popiera wszelkie działania poprawiające warunki ruchu pieszych i rowerzystów. Z niepokojem przyjęliśmy wiadomość, że grupa radnych sabotuje wprowadzone ostatnio rozwiązania a niezadowoleni kierują pogróżki wobec autorów tych rozwiązań. Sądzimy, że wynika to z braku wiedzy o zagrożeniach najsłabszych uczestników ruchu oraz komfortu osobistego i własnego interesu jako osób zmotoryzowanych.. Ciało człowieka ma ograniczony próg tolerancji na gwałtowne uderzenie, powyżej którego dochodzi do poważnych obrażeń lub zgonu. Wynika to z cech fizycznych ludzkiego ciała, które nie jest w stanie bez szkody znieść zderzenia z prędkością przekraczającą 30 km/h a podczas wypadku jest narażone na działanie bardzo dużych sił występujących w momencie zderzenia. Dotyczy to zwłaszcza pieszych i rowerzystów, których przy zderzeniu z pojazdem nie chroni karoseria ani pasy bezpieczeństwa, czy poduszki powietrzne – stąd są bardzo podatni na urazy nawet podczas zderzeń przy niewielkiej prędkości. Bezsporną kwestią jest to, że prędkość jest istotnym czynnikiem ryzyka obrażeń i że uderzenia przy prędkości przekraczającej 30 km/h powodują wzrost prawdopodobieństwa poważnych obrażeń lub zgonu. Ciężkość obrażeń u ofiar zależy bezpośrednio od prędkości, z jaką porusza się pojazd w momencie zderzenia. Wynika to z zasad fizyki określających działanie energii kinetycznej, jaka wyzwala się w momencie zderzenia. Energia wyzwalana w momencie zderzenia zależy bezpośrednio od prędkości jazdy a większość tej energii pochłania uczestnik wypadku o mniejszej masie. W przypadku potrącenia pieszego lub rowerzysty jest nim zawsze niechroniony uczestnik ruchu. Przy potrąceniu niechronionego uczestnika ruchu z prędkością 50 km/h prawdopodobieństwo, że poniesie on śmierć, jest dziewięć razy większe niż przy prędkości 30 km/h. Na podstawie modelu wykładniczego opracowanego przez Nilssona szacuje się, że zmniejszenie średniej prędkości pojazdów o 5% powoduje spadek wypadków ze skutkiem śmiertelnym o 20%.
Twierdzenie odwrotne też jest prawdziwe, czyli że wzrost średniej prędkości o 5% prowadzi do zwiększenia wypadków śmiertelnych o 20%. To są niezbędne wiadomości dla wszystkich, którzy roszczą sobie ambicje do wypowiadania się na temat bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Także dla Radnych Miasta Krakowa
W świetle ww. faktów apelujemy do Pana Prezydenta aby nie ugiął się przed naciskami niektórych Radnych i jego podległe służby kontynuowały zaproponowane w ramach Krakowskiej Tarczy dla Mobilności rozwiązania. Takie rozwiązania Rada Naukowa PKE-Małopolska, jej eksperci d/s komunikacji wspierają. Osobom za takie rozwiązanie okazujemy respekt i szacunek. Miasto Kraków pretendujące do europejskich miast zieleni, może i musi pretendować tez do europejskich miast bezpiecznego ruchu dla rowerzystów i pieszych.
Z wyrazami szacunku
Prezes Zarządu Okręgu PKE Przewodniczący Rady Naukowej PKE
Prof. dr hab. inż Janusz Miczyński dr Zygmunt Fura
Wiceprezes Zarządu Okręgu
Prof. dr hab. Zbigniew Witkowski